Forssalaisten ääni on kuultu – ja tältä se kuulostaa

Kuvassa lokki, hevonen, koski, hitsaaja sekä tori.

Hitsaaja, hevonen, koski, holja, torin äänet. Muun muassa niiltä Forssa kuulostaa. Kutsuimme forssalaiset ja forssamieliset kaupungin 100-vuotisjuhlan kunniaksi osallistumaan Forssan äänibrändin rakentamiseen ja nyt tulokset ovat kaikkien kuultavissa.

– Uusi äänibrändi on rohkea ja avoin sekä siinä on huomioitu Forssan uusi Kaupunkistrategia 2030. Olemme omaleimaisia ja ylpeitä historiastamme. Osa kokonaisuutta on kulttuuri-identiteettimme suunnitelmallinen rakentaminen, kommentoi äänimaisemaa kaupunginjohtaja Jari Kesäniemi.

Äänibrändäystyössä kaupungille toteutettiin äänilogo sekä pidempi ääniteos, joita tullaan tulevaisuudessa käyttämään kaupungin viestinnässä ja markkinoinnissa. Forssan ääntä ylivoimaisesti eniten kuvaa paikallinen murresana ‘holja’, joka tarkoittaa muun muassa hauskaa, erilaista ja outoa – mutta positiivisella tavalla. Holja sai adjektiivien kategoriassa peräti 475 ääntä.

– Kyselyssä haarukoitiin kaupungin herättämiä mielikuvia monelta eri kantilta. Esille nousivat vahvasti vedelliset elementit, koski ja joki, jotka toki ovatkin olennainen osa Forssan identiteettiä ja historiaa. Hevonen oli eläinmaailman selkeä ykkönen, mutta lokki ja fasaani haastoivat rohkeasti. Ihmisten tuottamista äänistä käytiin tiukin kisa, jonka torin äänet vei niukasti ompelukoneen, valtatien ja vesirattaan nenän edestä, toteaa Forssan markkinointisihteeri Päivi Majava.

Äänimaisemaa lähdettiin työstämään kesällä 2023 Forssan seudulle kohdennetun kyselyn pohjalta. Kansaa kiinnosti osallistua Forssan yhteisen brändin rakentamiseen: huutoon vastattiin yli 900 näkemyksen voimin. Toteuttamista lähti edistämään Forssan mainostoimistokumppani Mainostoimisto 4D.

– Siinä missä esimerkiksi logo on brändin visuaalinen symboli, on äänimaailma sen auditiivinen keihäänkärki, jonka tarkoitus on antaa kaupungille kokonaisvaltainen äänellinen ilme, toisteinen ja käyttökelpoinen elementti. Ääni tuo tarinankerrontaan lisää erottuvuutta ja tunnetta. Samalla äänimaailma viestii, että Forssa on eteenpäin katsova, innovatiivinen kaikkien aistien toimija, Mainostoimisto 4D:n toimitusjohtaja Mikko Granström kuvailee. 

Toteuttajaksi valikoitui säveltäjä ja turkulaisen Linnateatterin taiteellinen johtaja Jussi Vahvaselkä. Hän on kokenut viihdealan ammattilainen niin teatterin kuin musiikinkin saralla. Hänen tunnetuimpia töitään ovat muun muassa Varissuo- ja Tom of Finland -musikaalit.

Forssan kaupunki kiittää kaikkia kyselyyn osallistuneita.

Äänilogo ja -teos ovat kuunneltavissa täällä:
Äänilogo
Forssan ääni


Lisätiedot:

Jari Kesäniemi
kaupunginjohtaja
03 4141 5260
050 5640001
jari.kesaniemi(at)forssa.fi

Mikko Granström
toimitusjohtaja
Mainostoimisto 4D
0405135337
mikko.granstrom(at)4dgroup.fi